ربایندگان «یسنا» به جرم خود اقرار کردند کاهش ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای در تعطیلات جاری جاساز ۲۰۹ بسته هروئین از معده ۳ تبعه افغانستانی در هنگ مرزی تایباد نجات کوهنوردان گمشده در ارتفاعات داورزن خراسان رضوی (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مالیات؛ مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات است آخرین اخبار از دستگیری عوامل اصلی ربودن «یسنا» (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار پلیس راه نسبت به احتمال ریزش سنگ در جاده کرج - چالوس (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) اقدام عجیب طالبان: انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان! بند قانون جوانی جمعیت به‌دلیل کمبود ماما اجرا نمی‌شود آتش‌سوزی منزل مسکونی در خیابان صیاد شیرازی+تصویر (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) محور هراز یکطرفه شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) اهدای اعضای بدن جوان مرگ مغزی، نجات‌بخش جان پنج بیمار شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واژگونی خودرو در محور نیشابور- کاشمر هفت مصدوم بر جای گذاشت (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله با سلاح سرد به مامور نیروی انتظامی در ملارد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) همه چیز درباره تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ + راهنما آخرین خبرها از پرونده ربایش «یسنا»، دختر کلاله‌ای | ۴ متهم دستگیر شده‌اند آخرین خبر‌ها از وضعیت مناطق سیل‌زده خراسان‌ جنوبی (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تمدید زمان مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ بی‌ثباتی در کارخانه انسان‌سازی! انتقال زائران حج تمتع از مدینه به مکه با قطار سریع‌السیر
سرخط خبرها

تصویب تزریق دوز چهارم واکسن کرونا در ایران

  • کد خبر: ۱۰۱۷۷۷
  • ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
تصویب تزریق دوز چهارم واکسن کرونا در ایران
حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: قرار است دز چهارم در گروه سنی بالای ۱۸ سال و برای بیماران دارای ضعف سیستم ایمنی تزریق شود. زمان تزریق نوبت چهارم واکسن کرونا ۴ ماه بعد از گذشت تزریق دز سوم است.

به گزارش شهرآرانیوز، کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار کرد: واکسن قابل تزریق در این گروه سنی، به عنوان دوز سوم، واکسن‌های پاستو کووک و سینوفارم است. ملاک تشخیص ضعف سیستم ایمنی ارائه برگه توسط پزشک متخصص بوده و اظهارنظر شخصی و شفاهی افراد مورد قبول نیست.

وی افزود: تعاریف ضعف سیستم ایمنی بر اساس سند کشوری گسترش واکسیناسیون کرونا شامل نقایص اولیه سیستم ایمنی، بیماری‌های خاص مانند سرطان تحت درمان با شیمی درمانی و پرتودرمانی، بیماران پیوند عضو شده، بیماران دریافت کننده داروهای سرکوب کننده یا تضعیف کننده سیستم ایمنی، افراد اچ آی وی مثبت، بیماران تحت درمان با دیالیز و … است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: با توجه به سوالات و درخواست معاونت‌های بهداشت تعدادی از دانشگاه‌ها در خصوص امکان تزریق دوز چهارم و پنجم واکسن کووید ۱۹ در متقاضیان سفر بین‌المللی که قبلاً سه نوبت از واکسن‌های موجود در کشور را دریافت کرده و به علت الزامات سفر باید یک یا دو نوبت واکسن دیگر دریافت کنند، تصمیماتی در جلسه اخیر کمیته ملی واکسن کووید ۱۹ اتخاذ شد.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه این کمیته ملی این گروه از هموطنان با اخذ رضایت کتبی و آگاهانه و ارائه مدارک سفر می‌توانند واکسن دوز چهارم و پنجم را از واکسن‌های مورد تأیید کشور مقصد دریافت کنند. در این شرایط فاصله دوز سوم و چهارم حداقل یک ماه و فاصله توصیه شده بین دوز چهارم و پنجم ترجیحاً سه ماه است که در صورت اضطرار سفر می‌تواند به حداقل یک ماه کاهش پیدا کند.

حیدری اظهار کرد: همچنین در جلسه اخیر این کمیته تزریق دوز چهارم واکسن کرونا در گروه سنی بالای ۱۸ سال و برای بیماران دارای ضعف سیستم ایمنی به فاصله حداقل چهار ماه بعد از دوز سوم، مورد تصویب و توصیه قرار گرفت. واکسن توصیه شده برای تزریق به این افراد به عنوان دوز چهارم، واکسن‌های با پلتفرم پروتئین نوترکیب است.

به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت این مصوبات، ۱۸ اسفندماه برای اجرا به معاونین بهداشت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) توصیه کرده است که افراد دارای نقص ایمنی سه ماه پس از دریافت سومین دوز واکسن کووید -۱۹ دوز چهارم را دریافت کنند. این مرکز زمان اعلام شده بین سومین و چهارمین دوز واکسن کرونا را برای افراد دارای نقص ایمنی از پنج ماه به سه ماه کاهش داده است.

کاهش فاصله زمانی بین دوز سوم و چهارم واکسن کرونا به منظور حمایت از آسیب‌پذیرترین افراد جامعه اعمال شده است. همچنین این اقدام به پایان همه‌گیری کرونا نیز کمک شایانی می‌کند. اگرچه واکسن کرونا به صورت صددرصد از افراد در برابر بیماری محافظت نمی‌کند، اما خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. آمار ارائه شده نشان می‌دهد که بیش از ۲۵ درصد افراد در ایالات متحده آمریکا دوز تقویت کننده واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند؛ تقریباً ۶۴ درصد نیز به صورت کامل واکسینه شده‌اند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) تخمین زده است که تقریباً هفت میلیون نفر در این کشور واجد شرایط دریافت چهارمین دوز واکسن کرونا هستند.

منبع: ایمنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->